Självutlämnande

Min fotolärare förklarade för mig att nakenbilder är väldigt utlämnande.

Jag håller inte med – en nakenbild blir inte automatisk utlämnande. I alla fall inte självutlämnande. Givetvis kan den vara självutlämnande, men inte på grund av att kroppen är naken. Ta porr som exempel, skulle det vara självutlämnande? ”Självutlämnande” i någon bemärkelse där ett ”jag” inte bara är en kropp, utan något mer? Inte bara kött, utan känsla också.

Jag vet inte, har aldrig tittat på porr. Men jag föreställer mig att det är lite som waldorf-dockorna: uttrycken ska inte vara för tydliga, för man ska själv fylla i med sina egna känslor. Om porren skulle innehålla någon annans känslor antar jag att det skulle vara förvirrande för onanisten. Var det verkligen han som onanerade, eller var det någon annan?

Nu blev det mest blajj. Kjell Höglund får ta över, det är i alla fall självutlämnande.

Lämna en kommentar

Filed under mänsklighetens förfall

Kommentera

